Sabtu, 16 April 2011

orkid atau anggerik?

orkid atau anggerik?

bunga orkid ni memang cantik. tp saya ada dua spesis saja yg saya tau jaga. bukan tak pernah beli yang lain cuma dua ini saja yg tahan lama dan senang dijaga. orkid adalah tanaman yg unik. tak perlukan medium tanah hanya arang, kayu atau batu bata tanah liat. mudahkan. tp jgn tertipu kalau tgk pameran2 orkid tu mmg cantik2 bunganya. kalau beli sempatlah berbunga dua kali sebelum menjadi almarhum pokok tu. biasanya mereka tak bgtau secara detail penjagaan orkid ni. jd kita kena study sendiri mcmana nak jaga. dgn kata lain, nak tanam orkid kenala educate diri sendiri dulu. beli la buku carila bahan2 di internet. bg saya yg mana senang tumbuh yg tu lah saya tanam. tak perlu nak risk kan diri sendiri walaupun dah byk jugak duit terbuang beli orkid2 cantik sebelum ini.


orkid kuning lembut ni namanya dancing lady. kenapa? cuba tgk betul2 kelopak bunga tu kan mcm pompuan mexico pakai maxi kembang dan mengangkat tangan mcm penari broadway ataupun mcm semasa mereka berarak mardi graas (perarakan org2 amerika selatan. & mereka pakai pakaian beragam..nak tau lebih google la ya) sebab sayapun terbaca dlm majalah tentang ni. orkid ni spesis hybrid maksudnya bukan spesis asli. sebab tu kelopaknya lembut. saya ada dua pasu kecik ja.


yang kat bwh tu ialah orkid asli. kelopaknya keras. tahan lama. namanya orkid harimau. perhati betul2...kan mcm belang harimau sumatera (harimau belang). kelopaknya keras dan tahan lama. yang ni pokoknya saja merimbun tp tangkainya adala beberapa kerat saja. saya masih belajar lg mcmana nak tanam orkid. belajarka? entahla saya pun tak tau.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan