Sabtu, 30 April 2011

cerita pokok periuk kera






bismillahirrahmanirrahim. gumbira campur teruja hari ni. pagi td masa saya ke market nak beli ikan, sayapun park kereta. mata terpandang ke sebelah kiri. ada nursery bunga kat situ. kecik ja. sekali pandang tiada apa yg menarik. dua kali pandang...wah ada pokok yg dah lama saya cari. pokok ni la...periuk kera. mula-mula masuk ke nurseri tu terfikir jugak..nak beli ka tak beli. bila teringat dalam majalah LAMAN edisi 6 (januari 2007) ada cara2 menanam dan menjaga pokok ni barulah buat keputusan nak beli.


bestnya. dah beli tu cepat2 saya bawak balik (tak lah secepat manapun sebab lepas tu sempat pulak membeli pokok pudina kemudian merendek pulak ke nurseri bunga yg satu lg...yg agak jauh jugak untuk cari tempayan air) dan gantung di pondok saya. cuma sekarang ni harap-harap pokok ni dapat bertahan lama dan boleh membiak. wah...bestnya.

pokok ni tak mau cahaya yg terlalu byk. cahaya sederhana saja. mengikut panduan dlm majalah LAMAN, nak jaga pokok ni mcm nak jaga pokok orkid. rumit sikit la tp kalau ada kesungguhan insyaallah perkara susah akan jd mudah. cuma pokok saya ditempatkan di kawasan sederhana panas. so pokok ni taklah jadi centre of attraction kat pondok kecik saya tu.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan