Isnin, 28 Januari 2013

my crepe(y) story...

Bismillahirrahmanirrahim...Assalamualaikum wbt. Susah nak cari masa menulis sekarang...tapi sebenarnya banyak masa tu... saja-saja buat takdak masa...ya lah kan semua orang diberi 24 jam sehari...buatlah apa nak buat...yang penting bermanfaat dunia dan akhirat...& tak menyentuh hal orang lain...kali ni nak cerita pasal crepe...semua orang tau pasal durian crepe, oreo crepe...dan banyak lagi crepe...saya bukanlah orang yang selayaknya bercakap pasal crepe ni because i'm not a good cook...and of course bukan rajinnnn sangat masakpun...ikut mood...aha ha ha haaa (^^^) (^^^) (^^^)...simbol gelak mcm jaws... satu lagi...bila pulak saya berminat tulis pasal resepi ni...isk isk isk...macam tak percaya ja...tapi percaya la jugak...first time tulis pasal makanan ni...

ni la durian crepe pertama..eh eh eheh..ketayap  durian
tak sabar nak tgk hasil ginilah jadinya...whipping cream belum keras dah potong...langsung lembik bek bek
bila sejuk kejong la pulak...tapi rasa ok ja

hmmm tapi entah mengapakah saya begitu tertarik bebeno dgn kulit crepe tu...bila google resepi mcm-mcm jenis kulit crepe ada...so saya pun try my first konon-konon durian crepe...nampak macam jadi tapi tak berapa jadi..kenapa???? kulitnya mmg sah-sah kulit ketayap...dalam gambar nampak o.k tp k.o. kulit tebal bila lipat patah pulak...warna kuning tetap maintain dahla saya dan keluarga memang bukan penggemar durian pun... jadi terpaksalah rasa sendiri ...ok ja walaupun tak minat sangat makan durian...bila dah dicrepekan lagi pening bila nak makan...mcm bau gas bocor pun ada...  hmmm...pasai apa dok nak buat jugak no? 

kita sambung lagi...nak dijadikan cerita...saya memang tak putus asa buat crepe ni...cari dan cari lagi resepi crepe yang sebenar...bila baca ada yg kata kena pakai lima jenis tepung...mak aii...tepung apa...sebab tak dinyatakan dgn jelas tepung apa...nak tanya orang-orang yang pakar memang saya segan...sebab saya bukan la la tu tanya la la tu masak...tanya la ni...mungkin 2-3 tahun kemudian baru masak kihkihkih....so saya cari lagi...hah kali ni jumpak resepi dlm majalah Rasa di facebook...tu dia baru tau lima jenis tepung tu ialah tepung gandum, ubi, jagung, kastard dan tepung hongkong...masalah-masalah...mana nak cari tepung hongkong tu...chek kena pi Hong Kong ka??? 

Masalah belum selesai dah tegedik nak buat crepe seterusnya...ni gara-gara terbeli... hehehe mempelam india ada yg kata mempelam australia kat R&R Bukit Gantang...besar & manis...sebijik pun mencecah RM20. Mahal tapi berbaloi...ha ada peluang buat crepe mempelam pulak. kerana ketidaksabaran telah melanda...jadilah crepe kedua ni dgn tiga jenis tepung saja sebab takdan pi kedai Sunflower lagi nak cari tepung-tepung tu...jeng jeng jeng...warna pun sudah tukar...hijau itu menenangkan...
ni dia crepe kedua saya...kulit belum jadi sepenuhnya lagi
Tengok tu..bergetar-getar inti...
macam berjaya jugakla  kali ni...sebab dah pakai tiga jenis tepung utk dijadikan crepe...tepung gandum, jagung dan ubi...still kulit masih belum nipis & memuaskan hati...rasa dah ok tp kali ni whipping cream tak mau mengental pulak..help help...nak buat mcmana ni????...ahhhh...ada santan kotak dlm kabinet..apa lagi...sayapun tolak tepi whipping cream yg tak jadi tu sayapun kacau santan dgn sesudu tepung jagung...hmmm jadi jugak mcm kepala tepung talam...belasah ja la...bila rasa ok jugak...yg bestnya tak perlu simpan dlm fridge...terus masuk mulut ja...mak pun kata bolehla...sebab dia mmg tak suka kuih moden ni ketayap inti nyok dia suka la :)

Setelah tak berapa bersusah & tak tak berapa berpayah sayapun dapat mengumpul lima jenis tepung untuk buat crepe...finally...fuhh...lega...so dengan bersederhana hati.... sayapun buatlah jagung crepe pulak untuk makan-makan kat rumah kakak saya sempena nak sambut birthday anak-anak sedara yang lahir pada bulan Januari...dengan penuh iltizam & semangat kihkihkih...saya pun buat corn crepe (sebut betul-betul...corn crepe...bukan konkrit)  sebanyak 20 ketul lebih. kulitnya jadi kali ni...nipis, lembut dan tak mudah koyak (tapi lupa nak buat keratan rentas la pulak isk isk isk)...seronoknya...by the way lupa nak cerita..sebelum ni buat crepe 6 ketul ja..tu pun jenuh nak perabih....menderita dibuatnya...ya la besar-besar gedabak...

ok lah nampak gaya sampai setakat di sini dulu...hari pun semakin lewat..esok dah start kerja..ada meeting pulak di Selama...selama-selamanya meeting sampai pencen...sebelum saya tutup cerita kali ni...saya akan terus berusaha buat crepe supaya betul-betul sedap untuk saya makan...hehehehe...sebab tak puas hati lagi dengan crepe ni...macam kena improvise & modify sana sini lagi...mungkin tahun depan baru ok kot rasa dia hahahaha. Last but not least, gambar last ni ialah corn crepe tu...jumpa lagi di lain masa...wassalam...

tadaaa..ni la corn crepe tu cuma kakak-kakak saya kata kurang masin & tak manis..ya la saya memang tak suka  manis dalam makanan...sebab tu tak bubuh gula...manis dalam senyuman ok la kan :)






Tiada ulasan:

Catat Ulasan